The wishlist name can't be left blank
De papierindustrie lijdt onterecht aan een probleem met de inzichten over het milieu.

De papierindustrie lijdt onterecht aan een probleem met de inzichten over het milieu.

 

De resultaten van de studie van Two Sides uit 2021 toont aan dat, hoewel papier zijn plaats behoudt als een essentieel communicatie- en verpakkingsmateriaal, er nog steeds misvattingen bestaan over de milieu-impact van de papierindustrie.

Consumenten zijn zich er niet van bewust dat Europese bossen groeien.

Uit het onderzoek bleek dat consumenten nog steeds geloven dat bossen kleiner worden. 59% van de consumenten gelooft dat de Europese bossen kleiner worden. In werkelijkheid zijn de Europese bossen tussen 2005 en 2020 met maar liefst 58.390 km2 gegroeid - een oppervlakte groter dan Zwitserland en gelijk aan 1.500 voetbalvelden met bosgroei per dag. Andere bevindingen van het onderzoek met betrekking tot bosgroei zijn onder meer:

  • Slechts 9% van de consumenten begrijpt dat Europese bossen groeien.
  • 18-24-jarigen (Gen Z) zijn er het meest van overtuigd dat bossen krimpen (69%).
  • Hoewel meer mensen denken dat bossen groeien (9% vergeleken met 4% in 2013), is er nog steeds een aanzienlijke kloof in begrip.
duurzaam verpakkingsmateriaal

De hoge recyclingpercentages van papier en papieren verpakkingen worden niet gewaardeerd.

Een andere veel voorkomende misvatting over de papierindustrie is de hoeveelheid papier die wordt gerecycled. Uit het onderzoek bleek dat slechts 17% van de consumenten denkt dat het papierrecyclingpercentage hoger is dan 60%. Bovendien is 46% van mening dat papier en papieren verpakkingen een verspilling zijn. In werkelijkheid bedraagt het recyclingpercentage van papier in Europa momenteel 72%, terwijl de papieren verpakkingen zelfs 84% is.

  • In 2019 werd in Europa in totaal 57,5 miljoen ton papier ingezameld en gerecycled.
  • 18-24-jarigen hebben de grootste misvatting met betrekking tot recycling: slechts 12% gelooft dat het papierrecyclingpercentage hoger is dan 60%.
  • 66% van de consumenten vindt dat alleen gerecycled papier mag worden gebruikt.
reduce reuse recycle

Papier versus elektronische communicatie.

Het afgelopen jaar heeft de groei van elektronische communicatie versneld, waarbij vergaderingen, evenementen en dagelijkse zaken steeds meer online worden uitgevoerd en consumenten meer afhankelijk zijn van online nieuws. Hoewel Covid en het gemak de mogelijkheid voor mensen om thuis te werken ongetwijfeld de belangrijkste drijfveren zijn in deze verschuiving, wordt de milieu-impact van digitale communicatie vaak over het hoofd gezien

Papieren en gedrukte producten behoren met 0,8% tot de laagste uitstoot van broeikasgassen, terwijl de ICT-industrie verantwoordelijk is voor 2,5-3% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen en dat dit naar verwachting zal stijgen tot 14% in 2040. Desondanks vinden 66% van de ondervraagde consumenten elektronische communicatie milieuvriendelijker dan papieren communicatie.

"Dit rapport laat zien dat er veel misvattingen over het milieu bestaan rond print- en papierproducten", zegt Jonathan Tame, Managing Director van Two Sides Europe. “Veel consumenten zijn van mening dat de Europese bossen kleiner worden, onderschatten het recyclingpercentage van papier enorm en begrijpen de duurzame aard van papierproducten niet. Deze misverstanden maken het werk dat we doen met Two Sides en Love Paper nog belangrijker "  

Factsheets om te delen met je klant : PDF

Bronnen Two Sides

Igepa Group is partner van de Two Sides organisation.


Deel dit artikel